اِیروپرس
نمایش یک نتیجه
-
2,400,000 تومان
درباره برند اِیروپرس
ایروپرس؛ از گاراژی در پالو آلتو تا سکوهای قهرمانی
دم افزار قهوه ایروپرس (AeroPress) یکی از نوآوریهای شگفتانگیز صنعت قهوه است و امروز بیشتر از آنکه یک دم افزار باشد به یک مکتب دمآوری تبدیل شده است. داستان ایروپرس از یک گاراژ آغاز شد و طولی نکشید که به نمادی جهانی از نبوغ و خلاقیت تبدیل گشت.
تاریخچه
مخترع ایروپرس فردی به نام آلن آدلر بود (Alan Adler) که اختراعاتش را خیلی زود و از سن 13 سالگی آغاز کرده بود. او در همان نوجوانی دستگاهی برای اندازهگیری جابهجاییهای کوچک اختراع کرد؛ هرچند متوجه شد که این اختراع پیش از آن ثبت شده است. اما این اتفاق او را از ادامه مسیر دلسرد نکرد و چهبسا شور و اشتیاق او را برای تبدیل ایده به واقعیت بیشازپیش برانگیخت. آلن آدلر در زندگی حرفهای خود یک مهندس برق بود و به ساخت و تعمیر سیستمهای پیشرفته برای هواپیماهای نظامی، رآکتورهای هستهای و همچنین زیردریاییها مشغول بود. چیزی نگذشت که به حوزه ایرودینامیک علاقهمند شد و قایقهای بادبانی ای نظیر Etosha و Fast-40 را طراحی کرد که در عرصه بینالمللی به موفقیتهای قابل توجهی دست یافتند.
استعداد و خلاقیت او از طراحی و اختراع سیستمهای پیشرفته و تکنولوژیک به سمت محصولات مصرفی تغییر جهت داد و در دهه 1980 او موفق شد ایروبی (Aerobie) را اختراع کند؛ حلقه ای که با ثبت رکورد شگفتانگیز 1333 فوت توانست جایی در رکوردهای جهانی گینس برای خود بیابد. آدلر به همراه همسرش ایرنه که از کیفیت محصولات تولیدگان ایروبی ناراضی بودند، شرکت سوپرفلایت (Superflight) را تاسیس کردند تا کنترل کامل فرایند تولید را در دست بگیرند؛ شرکتی که پس از مدت زمان کوتاهی به ایروبی تغییر نام یافت.
در سال 2003 آلن ادلر تمرکز خود را بر حل یک مشکل کاملا شخصی معطوف کرد. مشکل او دمآوری یک فنجان قهوه خیلی خوب بود. او از قهوه سازهای خانگی ابراز نارضایتی می کرد و به علت علاقه ای که به قهوه داشت همواره در حال آزمایش با متغیرهایی نظیر دما، فشار و زمان بود تا بتواند به یک فنجان قهوه ایده آل دست یابد. پس از دو سال آزمایش و تحقیق در این حوزه و تست بیش از 30 نمونه اولیه، او از دم افزار ایروپرس رونمایی کرد که بر خلاف روش های سنتی از فشار هوا برای کوتاه کردن زمان آوری، کاهش تلخی و عصاره گیری قهوه ای خوش طعم استفاده می کرد. این طراحی به ظاهر ساده اما به شدت نوآورانه روش دمآوری قهوه را متحول و بازخوردهای خوبی را از اهالی این صنعت دریافت کرد.
از زمان معرفی این محصول به بازار ایروپرس همواره در حال تلاش برای ارتقای محصول ویژه خود بوده است. بهطوریکه در سال 2009 از نسخه اصلاح شدهای از آن با طراحی جدید رونمایی شد که عملکرد بهتری نیز داشت. در سال 2014 تصمیم گرفته شد که ایروپرس از جنس پروپیلن ساخته شود تا دوام و زیبایی آن افزایش یابد. پنج سال بعد و در سال 2019 نسخه جدید و کوچکتری از ایروپرس با نام AeroPress Go به بازار معرفی شد که وزن سبکتر و قابلیت جابهجایی آسانتری داشت و در سالهای جدید نیز این شرکت همچنان در حال گسترش خطوط تولید خود تحت مالکیت جدید است و تلاش میکند تا تقاضای رو به رشد بازار را پاسخگو باشد.
وجه تمایز ایروپرس
ایروپرس نهتنها در طراحی بلکه در عملکرد خود نیز بسیار منحصربهفرد است و از دمآوری به روش غوطهوری همراه با فشار هوا برای دستیابی به بهترین نتیجه استفاده میکند. این روش تلخی و اسیدیته قهوه را کاهش میدهد و در نتیجه فنجان قهوه خوش طعم تری را ارائه میدهند. از مهمترین ویژگیهای ایروپرس میتوان به این موارد اشاره کرد:
- سرعت: این دم افزار برای دمآوری یک فنجان قهوه به زمانی کمتر از دو دقیقه نیاز دارد.
- سازگاری: این دم افزار سبکهای مختلف دمآوری را پشتیبانی مینماید.
- قابلیت جابهجایی: طراحی ساده و جمعوجور و وزن سبک آن، این دم افزار را به وسیلهای مناسب برای استفاده در سفر تبدیل میکند.
- دوام: ایروپرس از موادی نظیر پلیپروپیلن ساخته شده است که دوام بسیار خوبی دارند.
مسابقات جهانی ایروپرس
اما این وسیله به ظاهر ساده تنها به دم افزاری برای عاشقان قهوه و فروش در مغازهها و سایتهای اینترنتی محدود نشد و امروز حول محور آن مسابقات جهانی ایروپرس (WAC) نیز برگزار میشود. در سال 2008، تیم وندلبو (Tim Wendelboe) و تیم وارنی (Tim Varney)، دو تن از متخصصان صنعت و از طرفداران پروپاقرص ایروپرس اولین مسابقات جهانی ایروپرس را در اسلو کشور نروژ برگزار کردند. در مراسم افتتاحیه که در میکرورستری وندلبو برگزار شد، تنها سه شرکتکننده حضور داشتند و در آن شرکتکنندگان با استفاده از دانههای قهوه و ایروپرس، به دمآوری میپرداختند و از میان آنها داوران بهترین فنجان قهوه را انتخاب میکنند. در اولین دوره این مسابقات آندرس والده (Anders Valde) از نروژ به مقام قهرمانی رسید. این رویداد به مرور رشد کرد، بهطوریکه در سال 2023 بیش از 5000 نفر در 178 رویداد ملی و منطقهای در مسابقاتی پیرامون دمآوری با ایروپرس به رقابت در آن پرداختند.
گسترش جهانی
پس از خرید شرکت ایروپرس توسط شرکت تاینی (Tiny Ltd.) در سال 2021، این شرکت دوره جدیدی از پیشرفت را تجربه کرد. شرکت تاینی با رهبری کریس اسپارلینگ (Chris Sparling) و اندرو ویکینسون (Andrew Wilkinson) سرمایهگذاری بسیار زیادی در حوزههای مختلف تولید و بازاریابی محصول انجام دادند که این مسئله منجر شد تا امروزه ایروپرس را در خانهها، کافهها و کولههای سفر بیشتری ببینیم. با این همه ایروپرس موفقیت خود را بیش از هر چیز مدیون طرفداران مردمی خود است که در انجمنهای مختلف همواره دستورالعملهای متفاوت و متنوعی را به اشتراک میگذارند و روزبهروز به جذابیت آن میافزایند. از این رو میتوان فلسفه برند را سادگی، خلاقیت و نوآوری دانست که روح جامعه قهوه را در برمیگیرد و این مسئله را یادآور میشود که حتی سادهترین ایدهها نیز میتوانند تأثیری شگرف داشته باشند.