سنتون

نمایش یک نتیجه

درباره برند سنتون

سنتون: کشف تجربه چند حسی فنجان قهوه

اگر با صنعت قهوه آشنایی داشته باشید، بدون شک در چند سال اخیر بارها اصطلاح ارزیابی حسی را شنیده‌اید و چه‌بسا آن را تجربه کرده‌اید. یکی از شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کند و محصولاتی در همین خصوص تولید می نماد، شرکت سنتون (Scentone) است که استفاده از کیت ارزیابی آرومای آن می‌تواند تجربه قهوه نوشی هر فردی را دگرگون کند. در این مطلب کمی بیشتر با این شرکت و محصولات آن آشنا خواهیم شد.

ظهور قهوه تخصصی در کره جنوبی

از لحاظ تاریخی بازار و صنعت قهوه در کشور کره جنوبی همواره تحت‌تأثیر نیروها و بازارهای خارجی بوده است و می‌توان اولین نشانه‌های مصرف همگانی آن را به دوران اشغال ژاپن نسبت داد. تا دهه 1990 بیشترین قهوه موجود در بازار قهوه فوری بود اما با ورود کافه‌های زنجیره‌ای نظیر استارباکس به کشور کره علاقه به مصرف قهوه‌های باکیفیت‌تر افزایش یافت. به‌طوری‌که تا دهه 2000 کره به یکی از سریع‌ترین رشدها در بازار قهوه تخصصی دست یافت و چیزی نزدیک به 17000 کافه تنها در سئول وجود داشت. در چنین فضایی بود که سنتون با هدف پاسخ به تقاضای روزافزون در زمینه آموزش‌های صنعت قهوه متولد شد و شکل گرفت.

پیدایش سنتون

بنیان‌گذار این برند، جیک آن (Jake Ahn) فردی علاقه‌مند به قهوه بود که می‌خواست شکاف میان علم و ادراک حسی را به نحوی پر نماید. او این مسئله را تشخیص داد که طعم‌ها و عطرهای پیچیده قهوه بیش از هر چیزی به یک رویکرد سیستماتیک برای درک و ارتباط نیاز دارند و همین چشم اندازه منجر به توسعه برند سنتون شد. یک کیت جالب و به خصوص که به علاقه‌مندان و متخصصان این صنعت اجازه می‌دهد تا پروفایل‌های حسی پیچیده قهوه را کشف نمایند. او همچنین نقش مهمی را در ایجاد انجمن علوم قهوه کره (KCSA) ایفا کرد که در آن تحقیقات دانشگاهی انجام می‌شود و با ادغام روش‌های علمی در صنعت قهوه، طعم قهوه را به یک رشته عینی و ساختاریافته تبدیل کرده‌اند.

نقشه طعم‌های قهوه

نقشه‌ای که سنتون در این خصوص ارائه داده است یکی از بخش‌های نمادین نوآوری این برند است. این کیت عطری که با نام 100T شناخته می‌شود شامل صد رایحه قهوه متمایز است که به دقت طبقه‌بندی شده و برای آموزش متخصصان در راستای شناسایی و توصیف مشخصه‌های حسی قهوه به کار می‌رود. این نقشه به عنوان یک زبان جهانی برای ارزیابی حسی قهوه عمل کرده و توانسته بسیاری از تفسیرهای غلط را از این حوزه بزداید. از مهم‌ترین ویژگی‌های این کیت می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • استانداردسازی: این کیت توسط بسیاری از متخصصان قهوه در سراسر جهان استفاده شده و ارزیابی حسی منسجمی را تضمین می‌کند.
  • پایه‌های علمی: این کیت که توسط دانشمندان همین حوزه تهیه شده است، چارچوبی مشخص برای بررسی ترکیبات فرار در قهوه ارائه می‌دهد.
  • مبنای آموزش: با استفاده از این کیت می‌توان برنامه‌های آموزشی‌ای ارائه کرد که برای ارتقای مهارت‌های حسی استفاده می‌شود. سنتون بر همین اساس توانسته است نسل جدیدی از متخصصان را پرورش دهد.
  • ابزار مسابقه‌ای: این کیت امروزه به ابزاری ضروری برای داوران و شرکت‌کنندگانی که قصد دارند در مسابقات شرکت کنند، تبدیل شده است.

نوآوری‌های سنتون

این شرکت همچنین از فناوری‌ها و روش‌های پیشرفته برای افزایش کیفیت و آموزش ارزیابی حسی قهوه استفاده می‌نماید:

  • بینی الکتریکی: این برند با همکاری تعداد از شرکای خود در صنعت قهوه، سیستم بینی الکتریکی را در ارزیابی حسی ادغام می‌کند و به واسطه آن تجزیه‌وتحلیل‌های کامپیوتری از عطر قهوه ارائه می‌دهد.
  • همکاری با فنجان برتر (Cup of Excellence): سیستم‌های ارائه شده توسط سنتون توسط برنامه فنجان برتر برای ارزیابی و بهبود کیفیت تخصصی استفاده می‌شود.
  • مسابقات جهانی آرومستر (Aromaster): این مسابقه بین‌المللی که توسط سنتون رهبری می‌شود؛ مهارت ارزیابی حسی کارشناسان و متخصصان جهانی صنعت قهوه را در همین زمینه به نمایش می‌گذارد.
  • همکاری با تولیدکنندگان قهوه: این شرکت مستقیماً با بسیاری از تولیدکنندگان قهوه در کشورهایی مانند السالوادور و بوروندی برای بهبود کیفیت قهوه و ارزیابی حسی آن همکاری می‌کند.

فلسفه سنتون

سنتون بر این باور است که قهوه تنها یکی نوشیدنی معمولی نیست، بلکه یک تجربه چند حسی است. ازاین‌رو فلسفه این شرکت حول سه اصل کلیدی می‌چرخد:

  • دقت علمی: سنتون با به‌کارگیری علم ارزیابی حسی به هنر قهوه نوشی عینیت می‌بخشد.
  • ارتباط فرهنگی: نقشه طعم‌های قهوه هویت فرهنگی هر خاستگاه را منعکس می‌کند و داستان‌های پشت هر فنجان قهوه را بیان می‌کند.
  • آموزش و دسترسی: سنتون به دنبال آن است تا آموزش ارزیابی حسی برای همگان در دسترس قرار گیرد.